Зеленогайська неповна загальноосвітня середня школа Вчитель фізики та інформатики: Маліновська Л.Л. Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики Активізація пізнавальної діяльності учнів є важливим чинником поліпшення і одночасно показником ефективності та результативності процесу навчання оскільки вона стимулює розвиток. Зміст і методи навчання, що розвивають пізнавальні здібності учнів стимулюють творчі якості, вміння, кмітливість, самостійність, працьовитість т.д. Пізнавальна активність - це цілеспрямоване складне утворення особистості, що включає мотиваційний, самостійний, пошуково-творчий підхід до оволодіння знаннями. Розвиток пізнавальної активності є однією з актуальних проблем, як методичної науки, так і всього навчальнзго процесу сучасної школи. Тому що в ній міститься витоки багатьох проблем. Формування пізнавальних процесів, розвиток самостійності, розумових здібностей, виховання ініціативності, цілеспрямованості, відповідальності, самокритичності і сили волі. Процес формування пізнавальної активності відбувається через розвиток її структурних компонентів. Можна виділити три етапи засвоєння знань: початкову (актуалізація опорних знань, мотивація і цілепокладання, сприйняття і осмислення), середню (закріплення і застосування), завершальну (узагальнення та систематизація). Реалізація цих етапів у процесі навчання фізики визначає розвиток пізнавальної активності учнів. Пізнавальні інтереси учнів до фізики складаються з інтересу до явищ, фактів, законів; з прагнення пізнати їх сутність на основі теоретичного знання, їх практичне значення і оволодіти методами пізнання - теоретичними та експериментальними, Для досягнення поставлених цілей у своїй діяльності використовую сучасні освітні технології, такі як проблемне навчання, інтегративне навчання, диференційоване навчання, дослідницьку і проектну діяльність, використання нових інформаційних технологій. Дані технології дозволяють пристосувати навчальний процес до індивідуальних особливостей школярів, змісту навчання різної складності, створюють передумови для того, щоб дитина брала участь у регуляції власної навчальної діяльності. Одним із способів активізації пізнавальнеї діяльності на уроках фізики є проблемне навчання. В основі проблемного навчання лежить навчальна проблема, протиріччя між відомими учневі знаннями, вміннями і навичками і новими фактами, явищами, для розуміння і пояснення яких колишніх знань недостатньо. Проблемне навчання передбачає організацію пошукової діяльності учнів, оволодіння знаннями на основі активної розумової діяльності з вирішення завдань проблемного характеру і експериментів. Свою роботу веду за наступними напрямками: • Проблемні питання, включаючи питання з міжпредметним змістом. • Проблемні завдання, включаючи питання з міжпредметним змістом. • Проблемний експеримент. • Проблемні питання активізують пізнавальну діяльність учнів, вимагаючи пояснити те чи інше фізичне явище або передбачити, як воно буде протікати в певних умовах. У таких питаннях немає числових даних. Відсутність обчислень дозволяє зосередити увагу учнів на фізичній сутності явища. Вирішення проблемних питань сприяє вихованню в учнів уваги, спостережливості. досвіду заздалегідь. Другим прийомом корисно скористатися тоді, коли можна очікувати свідомо помилкових передбачень, після чого демонстрація викличе ще більший інтерес. У відповідності з цілями і завданнями дослідження експеримент може бути кількісним чи якісним, демонстраційним, дослідницьким, технічним або науковим. Сучасний освітній процес немислимий без пошуку нових, більш ефективних технологій, покликаних сприяти формуванню навичок саморозвитку і самоосвіти. Цим вимогам головною мірою відповідає проектна діяльність. Розвиток пізнавальних навичок, критичного мислення, уміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному прос торі, вміння побачити, сформулювати і вирішити проблему сприяє проектна діяльність. У проектній роботі метою навчання стає розвиток в учнів самостійної активності, спрямованої на освоєння нового досвіду. У результаті її застосування формулюються компетенції у сфері самостійної пізнавальної діяльності, вміння і навички критичного мислення в умовах роботи з великими обсягами інформації, навички роботи в команді. Саме залучення дітей у дослідницький процес активізує пізнавальну діяльність учнів. Особливий акцент у викладанні фізики в сучасній школі повинен бути зроблений не тільки на формуванні та розвитку мислення, предметних знань і вмінь, а на вихованні проінформованого і думаючого громадянина, здатного осмислити наукові питання в контексті соціальних і особистісно значущих завдань. Багато явищ в умовах відсутності шкільного фізичного кабінету не можуть бути продемонстровані. Наприклад, це явища мікросвіту, або швидко протікаючі процеси, або досліди з приладами, відсутніми в лабораторії. В результаті учні відчувають труднощі у їх вивченні, так як не в стані подумки їх представити. Комп'ютер може не тільки створити модель таких явищ, але також дозволяє змінювати умови протікання процесу. Робота із застосуванням ІКТ - один з варіантів, що активізує пізнавальну діяльність учнів, підсилює мотивацію навчання. Природно, використання комп'ютера на уроках виправдане лише в тих випадках, коли він забезпечує суттєву перевагу в порівнянні з традиційними фронтальними дослідами або лабораторними роботами. Інформаційні технології можна використовувати: • при вивченні нового матеріалу - перегляд презентацій з включеними в них відеофрагментами, інтерактивними моделями явищ і пристроїв, завданнями та питаннями, а також самостійна робота з матеріалами сайтів Інтернету. • при контролі знань - вирішення завдань з інтерактивним вибором відповіді та розбором рішення, виконання цікавих тестів у картинках. • виконання віртуальних інтерактивних лабораторних робіт із застосуванням мультимедіа-диска компанії «Физикон» - «Фізика 7-11 класи», «Лабораторні роботи з фізики 10 і 11 клас» (ТОВ «Дрофа»), • при підготовці домашнього завдання - пошук додаткового матеріалу до уроку, в тому числі й ілюстративного в Інтернеті. • проектна діяльність учнів - однієї з цілей моєї педагогічної діяльності є підвищення мотивації учнів у вивченні фізики, розвиток самостійності у придбанні нових знань з використанням різних джерел інформації, в тому числі і новітніх. Для виконання цих цілей краще всього підходить метод проектної діяльності, зокрема виконання різню; навчальних проектів. |
пʼятниця, 13 листопада 2015 р.
Моя доповідь
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар