пʼятниця, 13 листопада 2015 р.

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА З ФІЗИЧНИМ СМИСЛОМ «ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК»
Фізика для нас не просто слово, Фізика для нас не просто звук, Фізика — начало і основа Всіх, без винятку, наук.
Цілі:
освітня: систематизувати та узагальнити знання учнів з теми «Первісні відомості про будову речовини»; «Взаємодія тіл»;
розвивальна: у процесі підготовки до уроку формувати навички самостійної роботи з літературою; розвивати інтелект та мовлення школярів, ініціативу, активність учнів;
виховна: привчати учнів до виступів перед  багато чисельною аудиторією, виховувати винахідливих, кмітливих, дотепних, уважних, розвивати інтерес до навчання.
Обладнання: таблиці, рисунки, «бочка», портрети фізиків.
ХІД
І. Вступне слово вчителя
Клас ділиться на 5 груп: 2 команди учасників змагаються по 5 чоловік у кожній команді, кожний член команди має емблему з номером. Інші оформлюють приміщення, готують необхідне обладнання для проведення гри, допомагають у проведенні уроку (вечора) та беруть у ньому участь в ролі глядачів. Журі оцінює гру. Перед першим геймом представляє команди членам журі та болільникам
 II. 1 гейм «Далі, далі, далі» (змагання між командами)
За 1 хв. кожна команда повинна дати найбільшу кількість правильних відповідей. За кожну правильну відповідь -1 бал. Заходить перша команда та відповідає на блок питань (26) за 1 хв. Потім заходить 2 команда та відповідає на ті самі питання. Яка команда відповіла правильно на більшу кількість питань, та й перемогла.
1.     Наука про неживу природу. (Фізика
2.     2. Прилад для вимірювання сили., (Динамометр)
3.     Набір важків. (Рівноваги)
4.     Вимірювання ваги. (Зважування)
5.     Створення шкали вимірювального приладу. (Градуювання)
6.     Прилад для вимірювання ваги тіла. {Ваги)
7.      Прилад для вимірювання об’єму тіла. {Мензурка)
8.      Прилад для вимірювання мускульної сили. {Силомір)
9.      Речовина, якої багато в полярних областях Землі. {Срібло)
10.                        Продукт харчування, що отримуємо від комах. {Мед)
11.                       Дорогоцінний метал, який має велике значення для фотографії. {Срібло)
12.                        Газ, необхідний для дихання. {Кисень)
13.                        Причина зміни швидкості тіла або форми. {Сила)
14.                        Одиниця маси, яка містить 1000 кг. {Тонна)
15.                       В яких речовинах (у твердих, рідких, газоподібних) відбувається дифузія? (твердих, рідких, газоподібних)
16.                       Чи може крапля олії безмежно розтікатися по поверхні води? (Ні, оскільки вона буде розтікатися доти, доки товщина шару не виявиться рівною за розмірами найменшій частинці олії)
17.                       Чи залежить дифузія від температури? (Чим вища температура, тим дифузія протікає швидше)
18.                       Чи однаковою  швидкістю рухаються молекули у гарячій та холодній воді? (У гарячій воді швидкість більша, ніж у холодній)
19.                       В якому стані може перебувати вода? (У трьох станах)
20.                       Що називають механічним рухом? (Зміна положення тіла відносно інших тіл)
21.                       Як називають лінію, яку описує тіло при своєму русі? (траєкторія)
22.                       Назвіть одиниці швидкості. (м/с, км/год, см/с)
23.                       Яка сила утримує тіло на поверхні? (Сила тяжіння)
24.                       В яких одиницях вимірюється сила? (Н, кН)
25.                       Які сили ви знаєте? (Сила тяжіння, пружності, тертя, вага тіла)
26.                       Причина зміни швидкості тіла? (Сила)
ІІІ.  2 гейм. «Заморочки із бочки»
Кожний член команди витягує для себе питання з «бочки». Через 15 секунд — відповідь. Якщо відповіді немає, то право відповідати передається іншій команді. Бочонку № 7 — приз «Щасливий випадок» (підкова). Бочонку № 13 відповідає міні-гейм «Ти — мені, я — тобі» (змагання між членами команд суперників). Учасники самостійно задають одне одному питання. Якщо відповіді немає, дозволяється порадитися з болільниками "команди.
1.     Розмістіть назви річок Амур, Мезень, Кубань, Ельба, Ріоні, Нева, Урал, Збруч так, щоб з початкових букв можна було скласти назву фізичного приладу. (Мензурка)
2.     Взяли назву приладу та з букв, які входять в цю назву, склали такі слова: мир, тема, дно. Назвіть цей прилад. (Динамометр)
3.     Дві сестри  качались, правди добивались. А коли добились, то зупинились. Що це за прилад? (Шальки терезів)
4.     Люстра, підвішена до стелі залу, притягується Землею. Чому ж люстра не падає вниз? {Падінню люстри перешкоджає сила пружності, що виникає у проволоці при її деформації (розтягненні), ця сила дорівнює силі тяжіння (за модулем), але спрямована вгору.)
5.     5. Вершник швидко скаче на коні. Що буде з вершником, якщо кінь різко зупиниться? (При зупинці коня, рухаючись за інерцією, вершник перелетить через голову коня, тобто ін. буде зберігати свій рух)
6.     Чому важко утримати живу рибу в руці? ( Тіло риби покрито слизом, подібно мастилу. Цей слиз зменшує силу тертя, і риба висковзує з рук)
7.     Приз «Щасливий випадок» (Підкова)
8.     Пробірка-це слово латинське, російське, французьке, іспанське, італійське? (Російське)
9.     Гіпотеза – це слово голландське, латинське, французьке, грецьке, австрійське, російське? (Грецьке)
10.           Ракета – це слово французьке, англійське, російське, австрійське, латинське, німецьке? (Латинське)
11.           Праска (утюг) – це слово турецьке, китайське, російське, фінське, німецьке (турецьке)
12.           У яких одиницях вимірюється густина пуху? (кг/м куб)
13.           Коли кілограмова гиря має більшу масу в літку чи взимку? (Їхні маси однакові)
14.           Фізика – це слово російське, латинське, грецьке, англійське, польське? (Грецьке)
IV. 3 гейм «Темна конячка»
1.      Кого з російських вчених вважають  засновником вчення про будову речовини? (М. В. Ломоносова)
2.      Хто з російських учених першим здійснив радіозв’язок? (О. С. Попов)
3.      Який внесок зробив К. Е. Ціолковський у розвиток авіації? (Розробив проект літального апарата - ракети для польотів з Землі на інші планети Сонячної системи.)
4.      Назвіть ученого, що відкрив закон всесвітнього тяжіння. (Ісаак Ньютон)
5.      Про те, що речовини складаються з атомів, висловлювали припущення ще давньогрецькі філософи Демокрит і Левкіпп у IV ст. до н. е. А хто вперше визначив розміри атомів? (М. В. Ломоносов)
6. Якого ученого назвали «батьком російської авіації» (М. Є. Жуковського)
V. 4 гейм «Гонка за лідером»
1.     Прилад для вимірювання сили. (Динамометр)
2.     Коли швидше висихає білизна: у морозну погоду або під час відлиги? (У морозну погоду)
3.     На якому явищі засноване засолювання огірків, риби? (Дифузія)
4.     Як називаються частинки, з яких складаються речовини? (Молекули)
5.     Назвіть речовину, яку можна часто бачити в трьох станах. (Вода)
6.     Чи може маса будь-якого тіла дорівнювати нулю? (Ні, оскільки будь - яка речовина складається з молекул, а кожна молекула має певну масу.)
7.     Чи можуть два нерухомих спочатку тіла в результаті взаємодії одне з одним набути однакової за числовим значенням швидкості? (Можуть, якщо маси тіл однакові.)
8.     Чим пояснюється збільшення довжини проволоки під час її нагрівання? (При нагріванні проміжки між молекулами проволоки збільшуються, об’єм тіла збільшується, і довжина проволоки також збільшується.)
9.     Чи однакові молекули льоду, води,водяної пари? (Однакові, вони відрізняються тільки взаємним розташуванням та швидкістю руху.)
10.                       Що більше — густина киплячої води або густина пари, що знаходиться над нею? (Молекули пари знаходяться на більшій відстані одна від одної, ніж молекули води. Отже, в одиниці об’єму пари знаходиться менше молекул, ніж в одиниці об’єму води, тому густина пари . менша, ніж густина води.
11.                        Чому в гору сани везти важче, ніж згори? (Під час підйому на гору потрібно додаткові зусилля для подолання сили тяжіння, що діє на сани та на людину.)
12.                       Якщо маса води у цебрі зменшиться вдвічі, то чи зміниться її вага? (Вага води зменшиться в 2 рази, тому що вода буде з меншою силою тиснути на дно цебра.)
13.                       Чому крейда залишає слід на класній дошці? (Коли притискують крейду до дошки, то створюють більшу силу тертя, яка й відриває частинки крейди — виникає слід на дошці.)
14.                        Чому шовкова мотузка розв’язується швидше за бавовняну вовняну? (Шовкова мотузка має більш гладку поверхню. Отже, виникає менша сила тертя.)
15.                       Для чого наточують стамески, пили, шило та ін. різальні та колючі інструменти? (Тиск на поверхні збільшується при зменшенні площі поверхні. Зменшуючи площу вістря інструмента, збільшують тиск на матеріал виробу, і його обробка полегшується, тобто силу тиску можна зменшити.)
16.                       Чому плавець, що нирнув на більшу глибину, відчуває біль у вухах?(Тиску рідині пропорційний глибині занурення, тому на плавця, що занурився на більшу глибину, рідина здійснює більший тиск, і людина відчуває біль у вухах.)
17.                        Собака легко перетаскує утопленика у воді, однак на березі він  не може зрушити його з місця. Чому? (У воді на тіло людини діє спрямована угору виштовхувальна сила. На березі вона не діє, і тому собаці важко зрушити людину з місця.)
18.                       Чи однакові виштовхувальні сили, які діють у воді на брусок дерева об’ємом 100 см3 і на залізний предмет такого самого об’єму? (Виштовхувальні сили однакові, оскільки об’єми дорівнюють рідині, що була виштовхнута.)
VI. 5 гейм «Розумники»
Змагаються капітани команд. Пропонується слово (прискорення), з якого  треба скласти якомога більше слів —  іменників. На обмірковування — 1 хвилина. Слова капітани-зачитують по черзі.
Журі визначає кращу команду та кращого гравця гри «Щасливий випадок». Кращому гравцю присвоює звання —  «Кращий фізик».


                                                        Маліновська Л.Л.
                                                        Вчитель фізики Широківської ЗОШ

                                                        Криворізького району

Немає коментарів:

Дописати коментар